OM LEKTORMELBY

Jeg er utdannet medieviter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, og underviser i mediefag ved Laksevåg videregående skole.

Hovedoppgaven: Hva skrev jeg om?

Da jeg studerte ble jeg interessert i programvare. Rettere sagt: Fri programvare. Og åpen kildekode. Jeg syntes det var medievitenskapelig interessant. For her var det heftige diskusjoner. Hva var de egentlig uenige om? Det var vanskelig å forstå fagspråket. Og hva er nå egentlig en datamaskin?

– Og hva er nå egentlig en datamaskin?

Fordi jeg var trent til å være opptatt av språk, hang jeg meg opp i alle metaforene vi bruker for å beskrive ny teknologi. Hva den gjør med vår forståelse. Et soleklart eksempel: Kaller vi programkode for «sperre», blir teknologien til én ting. Kaller vi den samme koden for «beskyttelse» blir den til noe annet.

Jeg ble også litt i overkant opptatt av en ung tenåringsgutt fra Lardal i Vestfold: Jon Lech Johansen. Han ble arrestert av Økokrim og sammenliknet med gjenkriminelle av fremragende jurister. Det hørtes veldig dramatisk ut.

– En tenåring som fremsto som mer sober enn samfunnets autoriteter? Dette måtte undersøkes.

Men når jeg leste guttens forklaring på hva han holdt på med, argumenterte han med utgangspunkt i teknologihistorie, demokrati og ytringsfrihet. Han kom også med næringspolitiske argumenter. En tenåring som fremsto som mer sober enn samfunnets autoriteter? Dette måtte undersøkes.Slik endte jeg opp med å grave meg ned i områder jeg over hodet ikke hadde greie på: Teknologi. Jus. Retorikk. Resultatet ble hovedoppgaven Immaterialrettens strukturelle forvandlinger. En analyse av reproduksjonens kulturelle former og rettslige regulering – med særlig vekt på utvikling av programvare. Klikk på tittelen og les hvis du vil.

Om å være lærer

Jeg har jobbet som lærer på Laksevåg siden august 2007. Jeg har jobbet med mye annet opp gjennom årene, men læreryrket er det som står mitt hjerte nærmest – det er lærer jeg er.

Sommeren 2011 deltok jeg på World Peace Game, ledet av John Hunter, som har gjennomført dette undervisningsopplegget i mer enn 30 år.

Det var en fantastisk og lærerik opplevelse. Jeg anbefaler John Hunters TED Talk, i tillegg til dokumentaren World Peace and Other 4th-Grade Achievements.